Wir saßen an einem runden
Esstisch, vor uns ausgebreitet meine Zeichnungen und Gemälde, - mit Acrylfarbe
auf Pappe gemalt, denn es waren Arbeiten für meine „Mappe“. Diese Mappe war
selbst zusammen gebaut, ebenfalls aus fester Pappe, ca. 100x120cm groß und mit
meinen Arbeiten gefüllt etwa 10kg schwer. Mit diesen gesammelten Werken wollte
ich mich an der Kunstakademie München bewerben. Das habe ich dann auch getan…um
die Mappe transportieren zu können, benötigte ich eine Sack-Karre, die ich
durch die endlos langen Gänge der Akademie zu den Sprechstunden einzelner
Dozenten und Assistenten geschoben habe. Die ältere Dame, mit der ich damals an
ihrem Tisch gesessen bin, um ihr meine Arbeiten zu zeigen, war schon seit
langem eine Künstlerin. Auch sie hatte an der Münchner Kunstakademie Freie
Malerei und Graphik studiert, - natürlich lange vor mir. Ihr gefielen meine
Sachen ganz gut und nach einer Weile sah sie mir prüfend in die Augen und
sagte: „Wissen Sie, ein Lehrer kann einen auch vernichten.“
Damals hatte ich mir gedacht,
dass diese Äußerung wahrscheinlich auf ihre persönlichen, in einigen Fällen
wohl eher schlechten Erfahrungen mit Lehrern zurück zu führen war. Sie hatte
mir dann auch einige negative Anekdoten erzählt, die sie während ihres Studiums
erlebt hat. Eingedenk meiner eigenen Erfahrungen an der Schule, gab ich ihr
damals im Stillen Recht, habe aber nicht mehr viel über ihre Aussage
nachgedacht… Tja, im Nachhinein ist man immer schlauer… J
Zwar hat mich an der Akademie
niemand in dem Sinne vernichtet, - ich habe ohne Zweifel auch sehr viel
gelernt, aber etwas war auf der Strecke geblieben, etwas hatte sich verloren in
den endlosen Gängen der Akademie… Es war der Blick auf den Kern der Sache. All
die Bildung, all das Durcharbeiten, das Zerpflücken, das Nachforschen,
Nachlesen und Durch - und Wiederkäuen der Materie hat mir die Sicht auf die
Essenz eben derselben verstellt. Und dann die Kollegen, - all die Ansichten,
die Meinungen, die Konkurrenzkämpfe… Ich hatte meine ursprüngliche Motivation,
wegen der ich das Studium überhaupt begonnen habe aus den Augen verloren. Ich
konnte den Grund nicht mehr sehen, meine Ziele hatten sich relativiert.
Zum Glück bin ich recht zäh
und neige dazu Dinge die mir wirklich wichtig sind mit Zähnen und Klauen zu
verteidigen, - zur Not auch gegen mich selbst, und deshalb ist es jetzt (schon
seit langem) wieder anders. Aber wenn es dem Esel zu wohl ist geht er aufs Eis…ich
hatte vergessen wie es damals gewesen ist und zog in Erwägung noch einmal zu
studieren, - Geologie vielleicht, auf Umwelttechnologie schielend, oder
Biologie. Dann habe ich mir die Aufnahmebedingungen und die Beschreibungen der
Studiengänge durch gelesen und da war es wieder…meine Erinnerung kehrte zurück.
Zum Glück!
Mir war mit einem Schlag klar
durch welch eine Zeit – und Energie fressende Masse von Detail-Wissen ich mich
würde kämpfen müssen, über viele Jahre, ehe mich jemand auch nur annähernd
ernst nehmen würde in meinem Fach. Es würde eine Ewigkeit vergehen, bis ich
einen entsprechenden Beruf ergreifen dürfte. Bis dahin hätte ich vermutlich ein
weiteres Mal meine Ideen und Visionen vergessen und/oder selbige hätten sich
relativiert unter der erdrückenden Last des kleinteiligsten Wissens, das es nur
an Universitäten im Angebot gibt, - und in einigen Fachlehrgängen und
Meisterschulen, aber da ist der Weg kürzer.
Wie wenn man sich ein
Schiffmodell kauft und es an jemanden vorbei trägt, der gerade dabei ist
dasselbe Modell eigenhändig zusammen zu bauen…. :-D
BerylliumN
N° 6 University = Mind Trap?
We sat at a large dining table, the whole surface of it covered with my drawings
and paintings, - acrylic paint on cardbord. Material for my application
portfolio which also consisted of cardboard and was hand made by myself. I
couldn’t find one in the shops which was big and solid enough to support the
weight and size of my paintings: most of them 100x120cm tall and altogether weighing
around 10kg. With this collection of work I applied at the Academy of Fine
Arts, Munich to get a permission for a free painting class, preferably with a
professor who also was a “free painter”, but I was willing to compromise regarding
to that. After all, what counted the most was to get in, no matter what.
However, in order to be able to show my portfolio to any professor or
assistant in this spacious and venerable building, I needed a barrow, which I
pushed through endless corridors with a lot of what is called “confidence and
determination”.
The elderly Lady with whom I was sitting at her table to show her my
work and get her opinion already had been an artist for a lifetime. She had
studied free painting at the Munich Academy decades ago. I was pleased that she
liked my work and after a while she gave me a long, scrutinising look and said:
“ You know, a professor can also crush a student...”
Back then I considered her remark a result of ugly episodes with her
teachers and professors. As a matter of fact she did tell me some negative
anecdotes about her time at the Academy. I remember that I agreed with her in
many aspects, having my own experiences at secondery school in mind. But I
didn’t give it a second thought then, for I was all eager to become an art
student. Well, - in retrospect we always know better... J
Well, I’m glad to report that nobody really crushed me there. I actually
learned quite a lot, but nevertheless something went missing on the way, got
lost in those endless corridors of the Academy of Fine Arts, Munich...it was
the feel for the essence of the whole endeavour. I forgot about my primary urge
which brought me there, - the urge to paint. Somehow I forgot about art while
studying it. All the education, the research, the tearing apart and putting
back together again, all the discussing, the reading about art philosophy and different
aspects of painting got in my way and made me blind for the complexity of its real
sense. And then my fellow students… all the competition, the differences, the
fighting over positions and opportunities to show one’s work...exhausting.
Luckily I can be quite tenacious and tend to hold on to things which
mean a lot to me, - if need be even against myself. That’s why, over the years,
I re - discovered what art meant to me and it’s also the reason why I’m still
painting until today.
But sometimes if you feel too comfortable with your current life you get
ideas... So I thought about going back to university to get a degree in
Microbiology or Geology, - obviously I had forgotten how it was like at the
Academy. But alas, while reading the conditions of admission, my ability to
remember events returned and it hit me on the head: I saw the time and energy
consuming effort it would take to store a huge amount of detailed knowledge in
my brain. And it would take ages until I was finally allowed to apply for a
job. Before I got there in the end, I will presumably have forgotten about my
visions and ideas in this area again. Everything would get modified in the
harsh grip of too much data, too much detail, - knowledge overloaded...beware!
(imagine a red blinking alert button and ears slicing beep sound). You only get
this whole load at universities, in Germany maybe also at schools where you can
get your “Meister” as a craftsman, - but in a considerably shorter time.
So I dropped the project “Science Degree” and took a walk in the local
wood...or maybe I should say forest, because I’ve been told the primary purpose
of it is its economic viability. However while walking, I reflected on the
benefits of fresh visions from people who aren’t numbed by too detailed knowledge
or too intimidated to bring up a new idea which is not yet proved. Universities
could certainly profit by fresh input from people who aren’t completely into a
certain field of knowledge or haven’t entirely finished their studies, for they
might see something beyond the academic approach. Also, if it was possible to
do crossover projects with people who come from another professional or
scientific background it might add a great deal of comprehension for a matter
by including a different point of view, or perspective. Certified qualification
shouldn’t be the one and only prove for the ability of a person to think, to
have brilliant ideas, or draw conclusions. Insightfulness doesn’t necessarily
come with an academic degree. For, honestly, - once you are on your way through
those endless corridors of a university, metaphorically and for real, you might
loose your faith in your own ideas and you are in danger to see only the trees,
but not the forest anymore. Additionally, it would be a big step towards universality
and widen the dimensions of thinking. After all, nothing is more enlightening
than an unexpected moment of genuine surprise, - is it? J
It often is much the same with other professions: you either get a
proper certification or you wouldn’t get a job...or be heard even.
Sometimes I get the feeling as if those who have and provide knowledge
together with those who got the recognised permission to receive knowledge from
them, sit on it like a dragon on his treasures, guarding and defending it with
teeth and claws, in order to let nobody else get a chance to achieve something.
It’s like a law: you go through the treadmill first! Then maybe you’ll get an
opportunity to add something. Get your mind trapped first, then we shall see!
BerylliumN
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen